Jag började min lajvkarriär under sensommaren -98 på lajvet med det fantasifulla namnet "Sensommarfesten -98". Namnet till trots utspelade det sig i en värld av medeltid/fantasytyp och efter detta första smakprov följde en lång radda av mer eller mindre liknande arrangemang.
Med åren började det dock gå allt längre tid mellan mina lajveskapader, och efter det förträffliga "Kejsartemplet" befann jag mig i plötslig stiljte. Till min förundran insåg jag att det inte längre kändes fullt så lockande att spendera sena nätter framför symaskinen, att sova på sunkiga renskinnsfällar i hemmabyggda tält och att vakna i sagda tält till det inte fullt så förnämliga ljudet av strilande regn mot tältduken (eller, än värre, mot den filtinklädda sovsäcken).
Kunde det kanske vara så att jag trots ihärdig förnekelse var på väg att "växa upp"?
Inte då!
Tre år hann dock passera innan jag återigen axlade lajvmanteln. Fast denna gång mantelfri. Ett så lockande scenario som arret "Ingenmansland" lovade bjuda på kunde jag ju bara inte stå emot.
Och nu sitter jag här, efter två efterföljare i samma världsbild och tidslinje, och bara längtar efter mer! Mer!! Mer!!!
Jag lyckades till och med lura mig själv till att bli lajvarrangör, vilket inte var en helt oangenäm upplevelse. Tvärt om, faktiskt!
Det är till och med så att jag förmått mig själv till att bo i tält igen. I November. Jag frös som faen, men det var det värt!
Jag tackar innerligen IML-arrarna och EK-genren (ja, okej då, PA-genren också) för denna min lajvrenässans.
Jag ångrar ingenting.
Ehm... ja. Det var alltså jag som lajvare. Jag som person är för tillfället 28 år gammal/ung, whatever. Utbildad attributmakare, allmänt skapargalen, drömmer om gångna äventyr och suktar efter kommande eskapader. Casual gamer, ruinturist och "romantiker av förfallets vackra patina" (som det så tjusigt uttrycks i en turistguide över sevärdheter i vårt avlånga land), piratwannabe (är dock bara sjöfarare, jungman är min oansenliga rang) samt parantesjunkie och författare av liiite för långa foruminlägg.
Blir gladeligen hejdlöst utnyttjad till allehanda göromål (sy fanor, pimpa om studentpubar, gjuta ohemula mängder plastkorkar...) utav trevliga lajvarrangörer.
Försöker febrilt komma på nåt skoj att workshoppa om på Prolog, men att screentrycka är lite för allmänt och att gjuta tandproteser tar för lång tid. Kan det tänkas vara intressant med en alginat-workshop? Gjuta gipsreplikor av händer, ansikten, öron och dylikt månne?