Forumindex Rollspel Prolog - Ett svenskt lajvkonvent Eftersnack

Konstruktiv kritik av Prolog | 2010

Användarvisningsbild

Spelförening: Lajvverket
Inlägg Konstruktiv kritik av Prolog | 2010
I denna tråd kan ni dela med er av er feedback och era tankar om hur man skulle kunna göra ett framtida Prolog ännu bättre.

Det som ni bara upplever som ruskigt bra kan ni skriva i tråden:
Det bästa med Prolog | 2010
2010-03-08, 18:35 Upp

Inlägg Re: Konstruktiv kritik av Prolog | 2010
Den vegetariska maten var jättebra!
Med det och klimatfrågan i åtanke kommer jag med denna revolutionära tanke: Låt den vegetariska maten vara primär!
Utgå ifrån att folk äter vegetariskt, och låt kötträtter vara specialmat istället.
2010-03-08, 19:17 Upp

Spelförening: Kindred Society, Lajvsällskapet Romantiska Sagor
Jag, som köttätare, gillar denna idé
2010-03-09, 02:42 Upp

Håller med- den vegetariska maten var sjukt bra.

På en helt annan punkt- Det pratades lite i början vid anmälningslapparna om att man kanske skulle skriva upp mobilnummer med när man skriver upp sitt namn. Så om det krisar för arrangörer med att för få dyker upp av de som har anmält sig eller liknande så är det lätt att bara kolla av om de tänkt komma eller om man kan ta in reserver.
Bara en tanke som jag vet använts i andra konventsammanhang med minilajv.
2010-03-09, 11:28 Upp

Spelförening: Svaderlajv, Tulajv mm
En ordentlig utskyltning av vilorummet hade varit bra.
Maken önskade vila, men när han gått upp o ner för trappen
utan att se nån skylt eller annat som hintade om vilrum, gav han upp.
När vi sen hade workshop upptäckte vi vilrummet längre in i lokalen.
Trötta deltagare behöver tydliga vägledningar. :fundersam:

Nu fanns ju ett tält med madrasser, så där gick det ju också att lägga sig, fast det mar inte lika ostört.

Jag är även på att ha veg som första-val, då hade vi sluppit plåten med råa pannbiffar av fläskkött..... :förvirrad:
Matfarbröderna var tämligen tjuriga när vi försökte få dem att ta ut den.
Slutade med att vi själva slängde ett antal av de ostekta styggelserna.
Som tur var verkade det bara vara en plåt som råkat ut för detta.

Om det går att få till ett rättvisare system med anmälan till Workshops vore det bra.
Vi var först på plats, så personligen klagar jag inte, men jag tyckte synd om de som stod längst bak i kön,
för att inte tala om de vars tåg kom in sent och mycket var rensat.
Toppen att ni fixade fram extraworkshops, så fler fick vara med.

Avslutande kritik går till Petter, för att han med ett enda ord lyckades skapa en enorm ångest och oro. O.O
Vaddå "OM vi gör ett Prolog nästa år"???
Nu har jag varit på mitt livs första konvent, haft underbart kul och är både peppad och upplärd med massor av nya kunskaper
och så säger människan nåt så hemskt som "OM"....
Det borde klassas som tortyr!
Mer Prolog år folket, gärna följt av en Epilog i november när man är som mest deppig över avslutad lajvsäsong :skrattar: .
2010-03-09, 11:47 Upp

Lokalen "Forum" var kanske inte jättebra till utvecklingsforum eller dylikt där mindre grupper skulle sitta och prata. Ljudet försvinner ut i rymden ;) Och dessutom hörs alla ljud nere från Torget och från Kaggen (Kaggen som ju gjorde ett jättebra intryck men det kunde bli ganska livat på kvällarna och då var det svårt att hålla samtal där uppe). Till mer praktiska workshops funkade det dock bra tyckte jag.

Arrangörer och hjälpredor var ett under av vänlighet! Alltid trevliga och villiga att svara på frågor :) Men ett litet tips till hjälpredorna: Det ÄR ok att säga "jag vet inte" och hänvisa till någon som vet istället. Hellre än att ge fel information eller förvirrad sådan som feltolkas :fundersam:

Sedan saknade jag ju punkter om orcher och queer ;)
2010-03-09, 12:47 Upp

Användarvisningsbild

Spelförening: Solnedgång + Milsim.se
Jag älskar CuLTUREN och tycker lokalerna är fantastiska, men det är så fasligt mycket som händer samtidigt! Personligen hade jag föredragit om konventet varit en eller två dagar längre med mindre späckat schema. Lokalerna Forum och Akvariet har också en del nackdelar, bla ligger de lite avsides samt akustiken i Forum. Hade jag fått bestämma fritt hade Prolog kört Onsdag till Söndag utan dessa två lokaler.
2010-03-09, 13:57 Upp

Jag tycker lokalen är helt ultimat.

Men som sagt: Föranmälan till programpunkter på nätet skulle ju framför allt sparat massa jobb för arrangörerna. Då hade ni ju redan i förväg vetat vilka punkter som skulle bli fulla, kolla om det gick att få in extra programpunkter osv. Men det vet ni nog redan, var väl bara nåt tekniskt strul som satte stopp för den lösningen vad jag förstod?

Nåt annat som faktiskt skulle varit grymt hade varit om det hade funnits duschar i anslutning till själva sovsalarna. Kanske inte är superviktigt, men det hade ju verkligen varit grymt smidigt. Kanske går att fixa sovsalar i t.ex. en skola, där brukar det ju finnas duschar i anslutning till gymnastiksal osv?
2010-03-12, 03:17 Upp

Spelförening: Rödögda Lövgrodan
Martin A skrev:Nåt annat som faktiskt skulle varit grymt hade varit om det hade funnits duschar i anslutning till själva sovsalarna. Kanske inte är superviktigt, men det hade ju verkligen varit grymt smidigt. Kanske går att fixa sovsalar i t.ex. en skola, där brukar det ju finnas duschar i anslutning till gymnastiksal osv?

+1

Gillar den idén starkt.
2010-03-13, 23:55 Upp

Spelförening: Kindred Society, Lajvsällskapet Romantiska Sagor
Mer Queer.

En kvarts rast mellan programpunkterna.

Ljudisolerande skärmar till forum.
2010-03-15, 21:53 Upp

Spelförening: Prylkompaniet
Min uppfattning var att lajvauktionen var lite platt, och väldigt mycket förblev osålt pga reservationspriser. (Folk som har svårt att inse att andrahandspriset sällan blir mer än 50% av inköpspriset.) Det är dessutom ett ganska tidsineffektivt sätt att omfördela lajvutrustning, även om priset blir högt.

Kunde det inte vara en idé att köra på en rejäl lajvloppis istället där folk får köpa och sälja av varandra? Gärna med inslag av byteshandel, eftersom det är mycket roligare att byta än att bara sälja. Det var jag och min bror som rensade lajvvinden, och sålde av 200-300 kg lajvsaker. Jag känner att vi fick väldigt mycket bra respons av folk, och att många skulle tagit med sig saker att byta med om de bara känt till i förväg att det skulle funnits möjlighet. Det blir dessutom ett sätt för de som inte har så stark ekonomi att förändra sin lajvgarderob.

Väl planerat att ha en timmes matraster. Det ger andrum. Jag tror på wonderkarins förslag om småraster mellan punkterna, men kanske fem minuter istället. 15 riskerar att äta upp för mycket av konventets tid.
2010-04-07, 09:09 Upp

Återgå till Eftersnack